![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgeCcvtq6-KM9WZsY5sDFOEl0wKxLS2hlnJEsVy_-HGUQry4_WF7zxPnetsv27IF5DlTFAlJbwbY9jmrmIP7m_F-fR0PYR-l1UWsqK4k5zfWzpEF7nDLnVVNOS6SPreE9x4vfdEWLWOZag/s1600/diadaliv.jpg)
A diadalív csúcsában látható kép készítésének időpontja bizonytalan. Nem feleltethető meg a román kor Bizáncból elterjedt, Nyugaton is uralkodóvá vált tunikát és palliumot viselő szakállas, portrészerű Krisztus képének, de a korai gótika krisztusábrázolásait is nehéz itt felfedezni, kivéve talán a ruhátlan felsőtestet. A lándsa ütötte seb hiányzik, viszont láthatunk egy merőben szokatlan csontvázszerű mellkast, de a test többi részletét szemlélve is inkább csontváz. Többek között ez az, ami egyedivé teszi a cserkúti Pantoktátort.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjmPZTOcwokb9Zimkrsy1lbEa8prYKeSKbUZAhxUiZ9eNL1XcvW0kZkC3qGCK4ynT4F2acLjR_jcROH1nxTgKtNhMuXBb3Dv0f-2z0e-hXiDxJuMW4iWTNWMZk06_kcrpYsw4tJRkfRdRo/s1600/pantokrator_3.jpg)
Az utolsó ítélet képeken Krisztus trónusa a szivárvány (Jelenések könyve 4). Halványan itt is látható egy kezdetleges szivárvány motívum, de az Krisztus háta mögött húzódik, míg ő maga furcsán felhúzott lábakkal inkább lebeg, semmint ül. Ugyancsak hiányzik a második kisebb körív, amely a földet hivatott ábrázolni, és a Világ Ura mintegy azon pihenteti lábait. Mindkét kezét felemeli (furcsa, hogy mindkét kézfej "lekopott"). A kéztartás nem szokványos, de nem is egyedi:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgeGTUYIntHjM8Rva7fq07CMZ-t8_EwmfBcRZ1QINyYTrQKuCnBtzEI24jpeCmX-rOJ8jcqcjZev52JO7oQ3pBTxjySVCffPC-St24X4lIHREXj5iKvEKLgHj6kqJ5yIUbJ2Z5hh6MtGkY/s1600/fr_pantokrator.jpg)
Pantokrátor a kis Burgund település, Bantanges templomában (a kezek üresek, talán áldásra emeli…)
Hasonló kéztartást figyelhetünk meg a Veleméri Szentháromság-templom Pantokrátor ábrázolásán is Johannes Aquila mester keze munkája nyomán.
A mandorlát (mandorla: az egész alakot körülölelő mandula alakú dicsfény) és a szivárványt a korabeli mester egyedi módon igyekezett megjeleníteni a falképen; olyan hatást kelt, mintha apró rombusz alakú mozaikokból lenne kirakva.
Figyelemre méltó még a fej körüli sugárkoszorúval kombinált keresztnimbusz, bár nem igazán számít unikumnak, hiszen az 1300-as években Giotto az Assisi Szent Ferenc bazilikában az összes általa készített falképén a szentek ilyen (nap)sugaras glóriát viselnek.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgyrCFQKbhFxule-5IWglYs7tqDijwznaPnvQKujSSee_wJFhcvhvex0_muClFVQyKip1vjgR_fI69yoQrAULhTgJUa9n5dlrJ8jS46Y1LeJ0l6ZumJJjJKF-xfBz6caoWHVjReoiKtn-Q/s1600/paul_giotto_di_bondone913x900_gif.gif)
Szent Pál falkép az Assisi Szent Ferenc bazilikában
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjTJ6GsJlkuc9XpXBAY3hEo_a5TDdh_ErZfy-RZg-FT8TnA3LfjMo1F4RLHU9BfcqisV8JECxADrnjQmqEvk2zZ4qAPnu-4W9G34HC-deXL7_ITQMsOnCJ6m89BfR69XyzN8JMlUiv05Jw/s1600/udvozultek_cserkut.jpg)
A Pantokrátor bal oldalán az üdvözültek egy csoportja látható. Sajnos a jobb oldalon a falképet keretező minta kivételével semmi nem maradt épen, ahol feltehetően a kárhozottak alakjai lehettek.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiYA8e2RKRTnMBQD77o2fhMJ65pQ48JMo7fAeYoWj1UnxMba9hZ35WUOsd5Kh4jKi9MiXQRAHGSuiFx1h7sdSUEgdUh2fkRsQTY3cuKd5ddZxILfcY0P41gIdeujKWEmw9CYoWxVZXAuwU/s1600/firenze_pantokrator.jpg)
Ha megnézzük a Firenzei Keresztelő Szt. János Battistero (keresztelőkápolna) kupolájának Utolsó Ítélet mozaikképét, látható, hogy az eseményeket különálló vizszintes egységekben ábrázolták az ismeretlen velencei mesterek az 1220-as években. A Pantokrátor jobbján a boldogok, balján a kárhozottak.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgIYkAT_8LpgGE5n8hNm0z70DpoUhV-HSqPwbOicbDhYnVJJFy_F6sp8l925TGweI6hlpnPVWgjEddf_WKmdfX5ZL4h_pizvvZjp62T1Zb59JMinMqpzLgyI1-5UGuX9K5x4RX3XQ8Iyzc/s1600/velemer_pantokrator.jpg)
Velemérben Aquila mester hasonlóan járt el.
Minden esetre úgy tűnik, hogy a Mecsek alján eltértek a regulától mind a különálló egységek, mind a jobb-bal elrendezés tekintetében (is).
Összegezzük:
- épült egy (keletelt) templom Cserkúton, valamikor a 12. században
- tudjuk, hogy a hajó északi falának és a diadalív alsó traktusának falképei 1335-ben készültek (legalábbis a Szent György kép alatti ajánlás szerint)
- minden valószínűség szerint elsőbbséget élvezett a legfontosabb liturgikus tér, a szentély valamint a szentély és a hajó közötti kapocs, a diadalív díszítése
- ennek megfelelően az említett területek falképeinek egy része kb. 1200-1300 között készülhettek (talán), nagy jóindulattal a firenzei baptisterium falképeivel és mozaikjaival egy időben
- az apszis falképei oly mértékben károsodtak, hogy ma már csak sejtéseink lehetnek azok milyenségéről, és összevetve a diadalív utolsó ítélet jelenetéve, láthatóan nem ugyanaz a kéz alkotta
- Giotto di Bondone az 1300-as évek elején készített páduai Aréna kápolnabeli Utolsó Ítélet falképén látható, hogy szakított a merev vízszintes felosztásokkal, megtartva a hagyományos boldogok jobbra, kárhozottak balra elrendezést
Ps.: itt járt a téma egyik legjelesebb hazai szakértője és kiderült, hogy félreértelmeztem a látottakat. Ezek szerint a boldogok és a kárhozottak is a "helyükön" vannak, azaz jobb oldalon a boldogok - ahol gyakorlatilag minden lekopott - és bal oldalon a kárhozottak, úgy ahogy minden utolsó ítélet képen van.
A szakirodalom olvasgatása közben rá kellett jönnöm, hogy a Pankrátor csontvázszerű ábrázolása sem egyértelmű. A falképfestők sokszor csak félig-meddig alkalmazták a klasszikus freskótechnikát, ami azt jelentette, hogy a még nedves vakolatréteg az előkészítő fázisokat; a kompozíció előkarcolt vázlatát, és az ugyancsak vázlatosan, vörössel húzott előrajzot őrizte meg maradandóan. A festő a munka további részében a már a megszáradt alapra dolgozott. Az így felrakott részletek vesztették el színüket, koptak le, mentek tönkre a különféle behatások következtében. Gyakorlatilag az így készült falképeket al secco, semmint al fresco. Valószínű, hogy ez történt a cserkúti Pantokrátorral is, és ez adott okot a téves értelmezésre, amit aztán én is kritikátlanul átvettem.
Természetesen ez még mindig nem magyarázza a felhúzott lábakat ...